lørdag den 17. august 2013

Noget om morgener og roadkill og cykling og gomore

For at være ved Århus Havn klokken kvart i syv, skal man - ifølge rejseplanen - gå fra min bopæl i God Bedre Beder klokken 02.23.

Klokken 02.23!

Man kan selvfølgelig være imponeret over, at der faktisk kører busser rundt i Beder midt om natten. Man kan egentlig også være imponeret over, at jeg efter mere end et år som bederianer (bederske? bede(r)mand?) stadig planlægger som om, at jeg bor fem minutter fra alting.

Jeg var dog ikke ret imponeret, men reagerede i stedet ved at skælde ud på både rejseplanen og Beder. Højt. Så tog jeg mig sammen, trak vejret dybt og hoppede på cyklen. Meget meget tidligt i morges. Er I klar over, hvor få cyklister, der er på færde på derude landet før klokken seks om morgenen? Og biler? Mutters alene på Oddervej var jeg, dog med adskillige dræbersnegle og noget roadkill og - da vi nærmede os byen - fredagsbranderter der sov den ud på trapper og ved busstoppesteder.

Det var fint, faktisk. Og jeg kunne synge højt på vej ned ad bakkerne, uden nogen hørte det. Håber jeg virkeligt.

Nu sidder jeg på færgen med kaffe og et gomore-lift og den her udsigt:


Det er også fint. Selvom jeg er lidt usikker på, hvor meget det er meningen, jeg skal konversere gomore-menneskerne omkring mig. Er jeg forpligtet til at snakke, ligesom dengang jeg altid blaffede mellem Århus og København? Eller har mine 150 kroner købt mig ret til at sidde og glo ud af vinduet storby-taxa-style?

Hvis der var en pointe med det her indlæg (udover: se mig, jeg er stået op klokken fem), har jeg glemt det. Men jeg er jo også stået op klokken fem, og nu har vi Samsø om styrbord.

2 kommentarer:

  1. Haha, jeg kender godt det der med at planlægge som om, jeg kun bor 5 minutter fra alting. Men uanset hvordan jeg vender og drejer den, tager det mig altid min. tre kvarter at komme til Kbh. Hvilket som regel gør det ret uoverskueligt, så jeg kommer ikke af sted. Hvilket også er ret uoveskueligt.

    Men kl. 02.23! Nu er jeg ikke så geografisk begavet, men ville du ikke nærmest kunne gå ind til Aaaaarhus på kortere tid, end det, Rejseplanen har at tilbyde? Good on you med cyklen. Og gomore-liftet. (Hvor jeg i øvrigt lige vil indskyde, at jeg bestemt synes, at 150 kr giver dig al ret i hele verden til at sidde stille og kigge ud af vinduet. Helt tyssnad).

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis: Det er uoverskueligt at komme af sted, men endnu mere uoverskueligt at blive hjemme.

      Og jeg endte faktisk med at konversere hele vejen fra Odden til storbyen og følte mig meget ung og blafferagtig i mens.

      Slet