søndag den 1. maj 2011

Måske er vi bare ikke så underbo-egnede

Hvad gør man, hvis man har en fresh to-årig, der ELSKER værktøj, legetøjskøretøjer af forskellig størrelse og ikke mindst boldspil - og så en underbo, som man aldrig har mødt, men som morser rasende beskeder på vandrørene i tide og utide?

Det er ikke et retorisk spørgsmål. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Sønne råber glad "det larmer, det larmer", når vandrørene synger sure sange. Og moren sukker og går en lillebitte smule i stykker inden i.

Og ja, vi har forsøgt at forklare ham konceptet "manden neden under sover. Nu skal du parkere bilen." Resultat? Drengen tror, at der bor en mand neden under bilen...

Altså jeg er med på, at man skal tage hensyn til underboer. Og vi prøver. Men hvis vi skulle tage ligeså meget hensyn, som radiator-hamreren vil have, ville Sønne skrige af frustration dagen lang over at få nej til AL den leg (udover at læse bøger...), han godt kan lide. Og frustrationsskrig ville vel også udløse radiator-skældud?!

For fan. Og om aftenen kan vi lugte, at han ryger, underboen (først troede jeg, at jeg havde en ekstra livagtig oplevelse med Mad Men. Men røglugten blev ved, da afsnittet sluttede). Måske står han lige under sprækkerne i loften og straf-ryger for al larmen... Jeg savner mit hus. MIT hus.

Nogle gode råd? Eller billige, underbo-fri boliger, vi kan leje eller købe sygt billigt til efteråret, når vores nuværende kontrakt udløber?

7 kommentarer:

  1. Citat:"
    Nå. Vi har valgt det selv, iggå. Holdt fast i geografien, økonomien og pladsen på bekostning af nogle andre ting. Det må I gerne råbe af mig, hvis (når...) jeg om et par måneder begynder at vold-brokke mig over trappe-kramper i benene eller manglende have. Vi. Har. Valgt. Det. Selv."

    Vi har 79m2 til overs ved København. Uden underboer. Med have...
    Jaaa, København!!

    SvarSlet
  2. Jeg ved virkelig ikke, hvad der sker for folk, der bosætter sig i lejligheder, som har en hamre-på-vandrør-impuls på størrelse med et lille land. Man kan sq da ikke forvente at bo på sandwich-etagen 3. og så aldrig høre et kny fra overboer. Altså!

    Jeg har desværre ikke så mange gode råd. Vi bor også på 4., men har heldigvis ikke hamrende underbo. Hvis vi havde, tror jeg, at jeg ville drikke en stiv whiskey (hvis jeg ikke var gravid) og gå ned og sige hej og forsøge at forklare, at to-årig desværre ikke kan svæve. Ligesom legetøjet heller ikke kan. Og så ville jeg forsøge at se, om vandrørs-bankeren selv tøffer rundt med filt-dutter under fødderne og samtlige møbler.

    Sidst, men ikke mindst, ville jeg nok forsøge at møde Vred Underbo et sted på halvvejen ved at sige, at jeg ville lægge et tæppe ud, som to-årig kunne køre med biler på, så det ikke larmer så meget (velvidende, at det, der ligesom er hele humlen ved at lege med biler er, at de LARMER). Men så havde jeg da gjort et eller andet imødekommende. Sådan da :-)

    Held og lykke med ham...

    SvarSlet
  3. Håhr, den blev lang, den kommentar...

    SvarSlet
  4. Aner ikke om det virker på morseren nedenunder, men min kollega uddelte rødvin og ørepropper i hele opgangen, da hendes datter var to år... Held og lykke!

    SvarSlet
  5. Hvad med at hamre tilbage - så kan han lære det!

    SvarSlet
  6. Anders: Godt råbt! Jeg havde bare slet ikke set den her funky problematik komme. Fra nu af vil jeg kun berette om graviditet og fosterudvikling. You asked for it... I øvrigt: 79 overskudskvadratmeter!! Det er crazy. Dem vil jeg gerne se ved lejlighed.

    SvarSlet
  7. Øglemor: Jeg elsker lange kommentarer! Vi har placeret en plaid under drengens værktøjsbænk (som han har fået af sin farmor, efter vi har bortsmuglet samtlige af hans mange, mange legetøjshammere...), og vi er nu på jagt efter flere tæpper til at lege med biler på og den slags. Evt. må vi pakke hans legetøj ind i filt. Whisky-snak-rådet er utvivlsomt det helt rigtige og voksne - men uden alkohol er jeg blot en sprængfarlig cocktail af hormoner og konfliktskyhed. Må sende familiens konstruktive kaospilot derned i stedet.

    Trine: Meget overskudsagtigt. Da vi flyttede ind i en lejlighed med meget nyfødte sønne, uddelte vi blomster til under- og overbo. Men er løbet ikke kørt, når man har mere lyst til at gokke radiatoren (eller evt underboen selv) med flasken, end pakke den ind i cellofan og levere den med et smil!?

    TS: Jamen ville han lære det så!? Ville han ikke i højere grad lære det, hvis vi nu rent faktisk stak ham den der flaske rødvin? Og evt bad ham lade være med at ryge så meget...

    SvarSlet