tirsdag den 10. maj 2011

Tredje trimester = den eksistentiella fase

Jeg bor i nogle andre menneskers lejlighed, delvis blandt deres møbler.

Jeg laver andre menneskers arbejde (i form af barselsvikariat-småjobs, vennetjenester, nepotismehalløj og den slags) for at få freelancetiden indtil lovligt barselstidspunkt til at gå.

Jeg går i andre menneskers tøj - lånt ventetøj, der i øvrigt er væsentligt smartere, end hvad jeg går i som ikke-gravid... Men altså, mit eget er det ikke.

Jeg har overladt kontrollen af min krop til bebs, der som tak har lavet komplot med bækken, og sammen bestemmer bebs&bækken nu alt. Alt.

Med andre ord: Jeg befinder mig i (ud)lånt krop i lånt tøj i midlertidig lejlighed omgivet af andre menneskers arbejdsidentiteter. Og så er det, at jeg lykkeligt - og helt uden indtag af rødvin - kan konkludere: Jeg føler mig stadig rimeligt meget som... mig. Jeg er altså ikke min krop, jeg er ikke mit tøj, jeg er ikke min bolig, og jeg er ikke mit arbejde.

Til gengæld er jeg dame til Manden og mor til Sønne og Bette-Liv, og dér tror jeg, at det ville gå ret dårligt med at bytte. Og hvis jeg vitterligt drak noget af det der rødvin (jeg har sådan lyst! Frist mig ikke), kunne jeg filosofere helt vildt meget over dét og sidst på natten begynde at mumle cogito ergo sum, jeg er nogens mor, ergo sum. Sum-sum-sum-sum lille bi omkring. Men det gør jeg ikke. Altså drikker og filosoferer.

4 kommentarer:

  1. Jeg fristes til at slå dig filo-følge, og sige at der er så meget kun er til låns og blabla, og at køn jo blot en konstruktion osv. (Du kender mig) men må hellere stoppe og bare sige at de sidste linier i din post blot lyder smukt Sunde! klem t

    SvarSlet
  2. nååååårrrrhhhh - det var fint skrevet!

    SvarSlet
  3. Bare vent til Onde Mor kommer og frister Sunde Mor. Jeg er totalt i rødvins-sipnings-træning efter la france. Som man siger, et halvt glas skader vel ikke... (men nøj hvor kan man komme til at drikke mange halve glas) (især hvis man er sådan en person der hælder til at det er halvt fuldt snarere end halvt tomt) (men det kan man godt blive lidt halvfuld af selv) (hvordan endte denne kommentar med at blive så underlødigt plat? vil du stadig have mig på besøg?) ;-)

    SvarSlet
  4. I er søde, pæne, kloge og altid velkomne! Men ikke til at lokke mig i fordærv, please.

    SvarSlet