mandag den 7. marts 2011

Slut med carport. Ikke slut med noia


Dét her er udsigten fra Sønnes nye værelse: Hav og - selvom iPhone-kameraet gør, hvad det kan for at camouflere dem - kraner. Store kraner. Værelset bliver hans fra engang i april og ligger i en fin fjerdesals-lejlighed på Frederiksbjerg.

Vi har med andre ord fundet et sted at bo. For nu. Det er nemlig (endnu en fordømt) fremleje, så vi har blot udskudt det uundgåelige endnu engang. Men hvad skal man gøre, når man overhovedet ikke kan finde ud af at gå på kompromis med hverken geografi, plads eller penge? Så må man gå på kompromis med fremtid og komfort - sidstnævnte fordi lejligheden som sagt ligger på fjerde sal og ikke har altan eller nogen former for barnevogns-parkeringsmuligheder i nærheden. Jeg får plukkeveer bare ved tanken. Sårn er dét.

På den ene side føles det godt: Vi har et sted at bo, vi bliver ikke ruinerede, lejligheden er rar og lys og har plads til københavnske gæster, barselsmoren kan trille barnevognen (parkeret et eller andet sted fjernt fra lejligheden) hen til cafeer på under to minutter. Og så er der som sagt udsigt til kranerne på havnen, hvilket Sønne allerede har bemærket og jublet over.

På den anden side føles det hårdt med hårdt på. For solen skinner, og Sønne hin Søvnløse insisterer på at være ude hele tiden. Og her kan han jo rende lige ud i haven eller over til De Smukke Naboer. Hver eneste gang han lykkelig tusser rundt i den have, han tror er vores forever, er det som at få en mental mavepuster.

Det er ikke en menneskeret at have et fantastisk hus med en fantastisk have til en husleje, man kan betale uden at blive nødt til at arbejde sig ihjel. Men efter månederne her kan det godt lidt føles sådan... Det første fix var gratis, og nu skal vi på afvænning, og det bliver filme ikke sjovt. Heller ikke selvom jeg er vældigt glad for midtbyer og biblioteker og gåafstande. Det er også svært ikke at blive en lille smule træt af at tænke på det næste halve års tid: En fødsel, to flytninger. Plus det løse.

Nå. Vi har valgt det selv, iggå. Holdt fast i geografien, økonomien og pladsen på bekostning af nogle andre ting. Det må I gerne råbe af mig, hvis (når...) jeg om et par måneder begynder at vold-brokke mig over trappe-kramper i benene eller manglende have. Vi. Har. Valgt. Det. Selv.

8 kommentarer:

  1. Når nu det skal være Midtby, ligner det der ikke noget dårligt sted. Sig til, hvis du mangler én at drikke Midtby-kaffe med engang! For når man bor i byen skal man også drikke dens kaffe...

    SvarSlet
  2. Til! ELler... i hvert fald til, når vi er flyttet i april.

    I øvrigt er det jo ikke fordi, det partout skulle være midtby. Det skulle bare være indenfor vuggestue-tobørns-hente-radius... og være et rart sted. Og det er det.

    SvarSlet
  3. Frederiksbjerg har altid været på min der-skal-jeg-nå-at-bo-liste. Det nåede jeg så ikke. Så jeg er en smule misundelig. Til gengæld har jeg fundet ud af, at man sagtens kan leve uden for midtbyen. Helt fint endda. Og med have. Og kort køreafstand, hvis man skulle få byabstinenser. Faktisk kan det godt anbefales det der med at flytte ud, selvom det virker m.e.g.e.t farligt, lige når beslutningen tages.

    SvarSlet
  4. Jamen kræver det ikke en bil? Og modet til at køre den? Jeg har ingen af delene...

    I øvrigt bor vi jo på toppen af bjerget nu uden cafeer eller lignende i nærheden. Og jeg ville give min højre arm (og under aftenernes uendelige puttesessions også min søn) for at blive boende her. De eneste huse, vi har fundet i samme vuggestueafstand og prisklasse, som vi har nu, er bare så triste og betonagtige. Så meget, meget hellere en lejlighed på fjerde sal på smukke Frederiksbjerg, også selvom det er midlertidigt.

    SvarSlet
  5. Faktisk er der ret godt busforbindelser lige her, hvor vi bor. Men okay. Jeg er lidt i paranoia over snart at skulle undvære bilen et par dage, når den skal på værksted, så du har nok ret.

    SvarSlet
  6. Tillykke! Fantastisk adresse I har fået jer. Og til orientering skal det siges, at der ligger en ræddi god læge på Skt. Pauls Kirkeplads. Hvis I har en fodvorte I ska' ha' frosset, eller noget.

    SvarSlet
  7. mht det der græs du snakker om, så får i jo Skansepark, med legeplads og fugle til den ene side, Skolemarkens legeplads med geder, kaniner og fugle til den anden, SAMT eventyrrum på sct,Annagade OG marked på Ingerslev hver onsdag og fredag OG Tangkrogen lige om hjørnet, med vand, sand og græs - samt havn med både. ku jo blive ved....
    Jeg tror det er et ok bytte

    SvarSlet
  8. Tak :-) Med både gode leger OG pænt græs OG indendørs eventyr kan det jo ikke gå helt-helt galt...

    SvarSlet