søndag den 13. november 2011

Altså ikke fordi jeg ELLERS går og glæder mig til at blive pensionist, vel

Den anden eftermiddag så jeg et par, der stod og puttede sig indtil hinanden i novemberkulde og tusmørke, mens de ventede på bussen. De var vel omkring de 70. Han hviskede noget til hende og grinede, hun fnes og strøg forelsket hånden gennem noget tyndt, hvidt hår.

De så søde ud. Og glade. Og, ikke mindst, som to mennesker der fik rigeligt med søvn og i øvrigt havde god tid til sig selv og hinanden.

Tænkte jeg. Og så tænkte jeg: om 40 år er det Manden og jeg, der står der og fniser.

Indtil da - sådan cirka i hvert fald - løber vi en halsbrækkende slalom mellem deadlines (to vigtige i denne uge), sygdom (i skrivende stund har Sønne 39,7), tøjvaske (pt to om dagen), boligjagt (don't get me started...), bleskift, pastakogning, pasningsstress og alle de andre muntre aktiviteter, der får tiden til at gå i en ganske almindelig småbørnsfamilie på fjerde sal.

Og ind i mellem smiler vi til hinanden (og stresstuder evt en lillebitte smule) og kommer i tanker om, hvor priviligerede vi også er. Sårn at have nogen, man godt gider stå sammen med ved et novemberbusstoppested i 2051.

3 kommentarer:

  1. Awww! (og tænk på, at de to gamle mennesker givetvis har midaldrende børn, der SOVER IGENNEM :-)

    SvarSlet
  2. Nå. Men jeg kender godt det der stresstuderi. Fordi man bare ikke orker mere. Og jeg kender godt den med syge børn, lorteøkonomi og minustid, og man er helt på røven på alle punkterne. Nogle gange er det bedst bare at købe en stor Hoegarten (eller anden, valgfri øl, men stor) og drikke den i sofaen med en dårlig serie til. Og i øvrigt være ligeglad med alt det, man kan sætte lorte-... foran. Bare et øjeblik. Og glæde sig til man bliver 70...

    SvarSlet
  3. Ohjæs. Jeg drikker alkoholfri øl hveranden dag efterhånden... men det er bare IKKE det samme.

    SvarSlet