fredag den 19. november 2010

Og hvad har vi så lært i dag?

Jeg er kommet i tanker om en episode i en børnebog, jeg engang læste: Hovedpersonen tager en pjækkedag fra skolen og hævder overfor sin bedste ven, at han kan lære lige så meget på en ikke-skoledag som på en skoledag. Da dagen er omme, skal de (så vidt jeg husker, det er over 20 år siden, jeg har læst den bog) nævne fem ting, de har lært i løbet af dagen - og tjekke, om den anden har lært det samme.

I dag har været en form for pjækkedag for mig. Eller det vil sige: Manden er jo syg og skulle til doktor. Og Sønne har stadig feber. Så jeg tilbragte formiddagen herhjemme og eftermiddagen til reception. Og har, som I kan regne ud, alligevel med nød og næppe lært fem ting:
  • Når programmører er til reception, vælger de cola frem for asti og champagne.
  • Folk i starten af tyverne er vokset op med Harry Potter og får blanke øjne, når de snakker om, at den sidste film nærmer sig. Også dette er ny viden erhvervet til receptionen. Tænk at være vokset op med Harry Potter! På en eller anden måde er det mere funky end at være vokset op med Anne fra Grønnebakken som visse andre...
  • Det er ikke nødvendigvis et problem at have feber, når man er næsten-to. Det forhindrer i hvert fald ikke én i hverken af a) kaste sig på gulvet og skrige b) spise ekstremt store mængder müsli eller c) løbe begejstret rundt på vægge og lofter.
  • Der findes ingen øvre grænse for antallet af gange, man (det vil sige Sønne) kan læse kataloget fra Stark uden at blive træt af det. Boremaskiner. Skruetrækkere. Kædesave. En fest.
  • Der er former for rod, selv en sygebesøgende og evigt effi svigermor ikke tør nærme sig. Og som bare bliver liggende, til man selv gør noget ved det. Det ser sådan her ud:

I børnebogen vinder skolevennen over pjækkevennen. Ligesom jeg formentlig ville kunne have fortalt noget væsentligt mere interessant, hvis jeg havde været på arbejde. Beklager. Og god weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar