onsdag den 27. oktober 2010

... og jeg elsker Bamse

Bamse er verdens klogeste bjørn. Og han har en sang til ethvert humør. For eksempel har jeg hele dagen haft det sådan her:

Øv
øv
øv
Alle er så dumme
Brumme brumme brumme
Jeg er træt af Kyllings prutter
og Ællings dumme sutter

Det er snotten der taler. Normalt kan jeg virkeligt godt lide folk. Men jeg har det lidt mere OK med at ligge i min seng og hate (al)verden, når Bamse også hater helt uden gyldig grund - andet end at skorstenen vælter og Ælling stjæler vandslangen.

Og normalt har jeg andre Bamse-sange på hjernen. For eksempel om at sidde i aftenens nydning eller godmorgen-godmorgen-goddag. Bamse har en sang til enhver sindsstemning og enhver lejlighed. Der er megameget livsvisdom i den gule, manipulerende bjørn. Jeg siger det bare. Og jeg tror, det er et spørgsmål om tid (yderligere 30 år på DR?), før folk holder op med al den snak om at være som Pippi og begynder at fokusere lidt mere på BAMSE.

Ja, jeg identificerer mig med en fiktiv, talende bjørn, der opfører sig som et tre-årigt barn. Ja, jeg kommer for lidt ud. Helt klart. Og har hjernen fyldt med snot. Undskyld det gik udover jer. Det går også udover mit arbejde og min samvittighed. Øv øv øv, alle er så... 

PS DR's børnesite dr.dk/oline har fjernet deres afsnit af Bamses Lillebitte Billedbog - som er en særlig version af Bamse til de helt bittesmå. Sønne savner Baba og Kyka. Og, som det fremgår, gør hans mor det også på grænsen til det vanvittige. De kan ikke købes i DR's netbutik (troede ellers det var sårn en smart "første fix er gratis"-strategi fra en økonomisk trængt kanal, men no). Hvad skal vi gøre?! Hvad?! NOGEN må gøre NOGET. Jeg siger det bare. Host.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar