onsdag den 10. juni 2015

Morale: Hvis du absolut SKAL gøre noget anderledes end flokken, så vær så ekstrem som muligt

I starten troede vi, at Sønne skulle i den lokale folkeskole. Den lige ovre på den anden side af vejen. Fordi det er den lokale folkeskole, iggå, lige ovre på den anden side af vejen!

Det snakkede vi så med de andre forældre i børnehaven - som ligger nogle kilometer herfra, i et andet skoledistrikt - om. De synes det var sært. Hvorfor skulle han ikke i samme skole som de andre unger fra børnehaven? Det var jo en meget bedre skole! "Hør her hvorfor!" Og den ene grund, og den anden grund, og den tredje grund. "Og mine børn! Og jeg kender én som! Og jeres lokale skole, altså, NU skal du bare høre..."

Hm, tænkte vi, uden at tage det synderligt alvorligt. Men endte altså alligevel med at vælge børnehave-skolen, fordi det er dér, vennerne skal gå. Det mente vi, var en god ide. Det mente børnehaven var en god ide.

Og tiden gik, og det kom vores lokale bekendte for øre, at vi havde valgt noget andet. Men hvorfor I ALVERDEN havde vi nu dét? Den lokale skole er jo meget bedre! "Hør her hvorfor!" Og den ene grund, og den anden grund, og den tredje grund. "Og mine børn! Og jeg kender en som! Og den anden skole, altså, NU skal du bare høre..."

Jeg forstår godt, at man har brug for at tro på, at lige præcis dét, man nu udsætter sine børn for, er det allerbedste. Og det kan det jo for hulen sagtens være, selvom vi vælger noget andet. Mine valg er ikke en kritik af nogen andres valg.

Og ingen vil mene, at de tager det som en kritik, vel, de hjælper os bare, de vil Sønne det bedste, thi deres børns skole ER den bedste, af den ene og den anden og den tredje grund. Det er bare påfaldende, at det er helt samme reaktion fra begge lejre. Synes jeg.

Nå. Men tiden gik og gik, og vi kom endnu mere i tvivl, som de seneste dages rimeligt fortvivlede indlæg afslører. Om folkeskolen som institution og sårn. Vi vil jo gerne udsætte vores børn for det allerbedste og så videre og så videre.

Og så skete der noget pudsigt: Nu får vi ikke nogen af de sædvanlige kommentarer. Jo-jo, folk spørger, interesseret, undrende, kommer med diplomatisk formulerede argumenter om folkeskolens udmærketheder. Men ingen føler sig - tilsyneladende - provokerede eller som om, de skal forsvare eller sælge noget. Ved at (overveje at) kyle Sønne i verdens mest hippieagtige endnu ikke eksisterende skole har vi simpelthen placeret os i kategorien "beyond reach" eller "de her mennesker er så sære, så vi slet ikke føler os kritiseret af deres valg." Jeg gætter bare. Men jeg tror, jeg gætter rigtigt.

Dét i sig selv er næsten grund nok vælge hippieskolen.

Disclaimer #1: Jæsjæs. Jeg gør det sikkert også selv. Tager andres valg som en kritik af mine egne.

Disclaimer #2: Måske føler jeg om fem minutter, at jeg hænger nogen ud. Så sletter jeg indlægget igen. We'll see.

5 kommentarer:

  1. Hvis din søn er særligt sensitiv er det svært for forældre til ikke helt så sensitive børn at have en kompetent mening om jeres valg. Så måske er det bedst at vælge sine diskussionspartnere helt bevidst og så bare fortælle alle andre, at sådan vælger I uden at lægge op til en sparring. Min højtelskede nevø er særligt sensitiv, og det er helt enormt frustrerende at blive taget med på råd, når jeg samtidig ikke må fortælle så meget om mine egne erfaringer, der jo baserer sig på, at mine børn bare kan klare mere pres. Jeg plejer bare at lytte og så ellers holde mund, men er det mon det, du er ude efter? Nu bor jeg ikke i omegnen af Aarhus, men hvis du oplever, at folk forsvarer folkeskolen der, er det måske ene og alene fordi, det fungerer fint for dem? Eller at de måske bare er så egoistiske, at de gerne vil have jer med på deres bane? Det mest frustrerende er nok bare, at der ikke altid kun er én rigtig løsning. Hilsen Caroline

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine overvejelser og erfaringer. Jeg ved ikke, om Sønne er særligt sensitiv... men jeg ved, at det er rigtigt vigtigt for ham at have sine gode venner omkring sig. Det er derfor, vi har valgt den ene folkeskole frem for den anden. Og den der beslutning med at vægte vennerne højere end fx dét med, at skolen lige er på den anden side af gaden, har jeg meget nemt ved at forsvare - folk kan sige, hvad de vil, men jeg ved - og børnehaven ved - at det er den rigtige beslutning i vores folkeskolevalg.

      Jeg forstår godt, at du bliver frustreret over at blive taget med på råd og så ikke rigtigt måtte komme med råd alligevel. Jeg oplever ikke at tage nogen (eller i hvert fald ikke ret mange) med på råd eller lægge op til sparring. Det jeg oplever er, at mange i Beder råber "Beder Skole er verdens bedste, og hvis du siger eller vælger noget andet, kritiserer du os, og nu fortæller vi dig, hvad du skal gøre - uanset om du vil høre det eller ej!" Og dem i Malling råber det samme - bare om Malling Skole. Og det synes jeg sgu er trættende... selvom man selvfølgelig godt kan argumentere for, at folk gør det i den bedste mening, når de nu vitterligt hver især tror på, at lige præcis de bor lige i nærheden af verdens bedste folkeskole.

      Slet
  2. Jeg kender kun alt for godt det der dilemma med, at man skal forsøge at vælge det bedste for sit barn helt uden at have en krystalkugle til hjælp, og jeg kan godt forstå jeres vaklen mellem den ene og den anden skole. Men nu nævner du jo lige en tredje skole. Den lige på den anden side af vejen. Er den helt udelukket? Lige bortset fra at børnehavevennerne ikke er med (og det er de jo heller ikke på den endnu ikke eksisterende skole), så kan jeg da se en masse logistiske fordele ved en skole tæt på - både for jer og for Sønne! Og så er den måske ikke så slem som de der børnehaveforældre beretter om. Jeg kender også gyselige historier fra min datters skole, men tænker, at man kan løbe ind i uheldige omstændigheder alle steder, og så må man handle på det, hvis der bliver noget at handle på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk, at en af grundene til, at alle mine valg, forældrevalg, livsvalg, skal være så satans komplicerede er, at jeg naivt tror på krystalkuglen. Altså jeg tror helt åndssvagt på, at hvis bare jeg tænker og diskuterer og ruminerer nok, så kan jeg forudsige fremtiden og vælge Det Rigtige. Hvilket jo er helt ude i hampen. Suk.

      Og ja, det ville logistisk være smart med en skole på den anden side af vejen. Men al min viden og research peger på, at begge skoler er sårn nogenlunde lige gode (med både heldige og uheldige omstændigheder begge steder), og så vinder det der med Sønnes venner ganske stort.

      Slet
  3. Åh, dumhedssystem har ikke taget imod mine kommentarer fra telefon i evigheder (trust me, du er virkelig gået glip af nogle guldkorn!! ��), men følger spændt udviklingen... Sejt, hvis I vælger helt alternativt. Sagde tryghedsnarkoman og folkeskoleforkæmper.

    SvarSlet