mandag den 17. januar 2011

Alle graviditeter varer sguda maks ni måneder?!?

Nåmen så jeg ringede til A-kassen for at høre, hvor jeg stod i forhold til barselsdagpenge.

A-kassen sendte mig videre til kommunens telefonsluse, hvor jeg fik trykket mig videre til omstillingen, der sendte mig videre til en ny telefonsluse. Med fem trin. Fem. Trin. Så snakkede jeg først med én dame, som sendte mig videre til en anden dame, som sendte mig videre til en tredje dame.

"Jeg skal føde i juni og har et firma sammen med min kæreste, og jeg ved ikke, hvor jeg står i forhold til barselsdagpenge. Jeg håber, du kan hjælpe," sagde jeg med min allerblødeste og tålmodigste stemme.

"Hvilket år skal du føde?" spurgte damen.

"Altså... i juni," gentog jeg, stadig tålmodigt.

"Hvilket år?"

"I år," - stadig tålmodig, ingen udråbstegn dér.

Og sådan fortsatte hele den meget lange samtale. Fx mente damen ikke, at jeg nødvendigvis var selvstændig. Aha. Men hun kunne heller ikke fortælle mig, hvad der definerede, hvorvidt jeg var selvstændig eller lønmodtager. Eller hvad jeg skulle foretage mig for at afklare det - eller om den ene eller den anden situation ville være mest gunstig.

"Du må udfylde et ansøgningsskema, når du er berettiget til dagpengene," sagde hun hele tiden.

Og jeg sagde hele tiden: "Men når jeg ikke ved, om jeg er selvstændig, ved jeg jo ikke, hvilket skema jeg skal udfylde."

Og damen sagde: "Nu må vi se til den tid."

Suk. Samtalen sluttede med, at jeg - meget lidt tålmodigt - sagde, at jeg simpelthen ikke anede, hvad jeg skulle foretage mig nu. Og damen sagde: "Nu må vi se til den tid."

Nogen mæcener derude der har lyst til at sponsorere lidt barsel med en sårn 3830 kroner om ugen?

Jeg føler mig pludselig meget lidt tjekket og meget lidt zen, men til gengæld utroligt meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre nu...

3 kommentarer:

  1. Der er intet som telefonsluser der kan tage livet af ens gode humør og sunde fornuft. Dvs., lige bortset fra inkompetent rådgivning. Hvad sker der for at 'se tiden an'...!?
    Desværre har jeg ikke nogen connections i Århus Kommune så det er svært at hjælpe herfra. Men et godt trick plejer at være at blive ved med at ringe og stille de samme spørgsmål indtil man endelig kommer igennem til den gudsbenådede person der ved hvad de snakker om og evt. kan smile i telefonen. For de er tit derude et eller andet uforudsigeligt sted.
    Store kram og thumbs up for nattesøvn til sunde mor! KH O.M.

    SvarSlet
  2. Nu sir' jeg lige noget, og det er ikke for pænt. De der damer der tager sig af barselsdagpenge i Aarhus, de fatter ikke en skid!
    En fra min mødre gruppe havde selv de nyeste regler med ned til mødet, da hun som selvstændig skulle have udregnet ydelsen. De regler havde de aldrig set(!!) og damen bad hende endda om en kopi efter mødet!! Hallo!! Er det ikke det de skal arbejde ud fra?!!
    Jeg slåssede også selv lidt med dem, de ringede eksempelvis to gange for at få svar på det samme spørgsmål, hun havde vist ikke lige fået noteret mit svar første gang!! Grr!
    Prøv at finde svaret et andet sted. KBH, Borgerservice.dk, hvad som helst. Det er nemmere at takle dem når man kender sine rettigheder, for det er ikke sikkert at de gør..

    SvarSlet
  3. Suk. Sukkesuk. Jeg er i forvejen meget angst ved sådan noget regelhalløj og har svært ved at gennemskue what to do... Men jeg har fået navnet på en krambar dame i min fagforening, som efter sigende ved alt. ALT. Kryds fingre.

    SvarSlet