mandag den 6. september 2010

Carportognoias haveskole lektion 1: Og det er så skvalderkål


Det siger min svigermor nemlig selv. Og hun ved - i modsætning til mig - et og andet om haver.

Skvalderkål er, siger de kloge, repræsentanter for the dark side og skal fjernes med hård hånd eller endnu hårdere plæneklipper. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Føler mig faktisk en lille smule plante-racistisk, når jeg slår én plante ihjel til fordel for en anden. Hvorfor er græs mere cool end skvalderkål? Den står jo bare derude i udkanten ligeså forsigtigt og ligner bestemt ikke én, der har tænkt på at lave et hostile takeover af plænen. Men måske er jeg for naiv...

Jeg er helt klart mest på at bruge ukrudtet til noget konstruktivt. Så virker det lissårm som høst mere end mord. Som bonderøven i stedet for Pia K. Rygterne siger, man kan bruge den udskældte ukrudtskål i salat. Det må vi gøre, indtil jeg - forhåbentlig snart - bliver en lidt mindre blødhjertet havelejer. Jeg gemmer også troligt mælkebøtternes rødder til... snaps.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar