torsdag den 3. november 2016

Kristnet i smug #2

I tidernes morgen begyndte Liv, uvist af hvilken grund, at kræve salmer til godnatsang.

Den anden dag spurgte hun så:
"Mor, kender vi egentlig én, der hedder Maria?"
"Æh," sagde jeg og gav mig til at lede i bagest i hjernen.
"Nårh nej!" sagde barnet så.
"Jeg tænker jo på Jomfru Maria! Og hende kender I jo ikke, vel mor!?"

Og nej, det gør vi ikke. Ikke personligt i hvert fald.

Salmerne synger vi i øvrigt stadig, dog nu mest når hun sidder på toilettet (no offense, kristne venner).  Resten af tiden synger hun opera. Og nej, hun er ikke det næste wunderkind på den front, det er helt sikkert. Og nej, ligesom med salmerne er det ikke noget, hun er blevet eksponeret for herhjemme.

Ikke desto mindre danser hun rundt i stuen og udstøder de lyseste toner, hun kan, og hun bruger sine daglige, dyrebare iPad-minutter på at se opera-damer synge Ave Maria.

Hun er et mærkeligt, dejligt og måske kristent barn.

"Så synger jeg opera for Ellinor, så kan hun godt lide det!" Jamen jo, ok, det ser sådan ud.

3 kommentarer:

  1. Same here. Makrellerne er ikke døbt og noget så fortørnede over vores mangel på respekt for den kristne tro! Den yngste på 7 år spurgte nærmest lidt nedladende med armene i siderne om "hvorfor vi overhovedet holder jul når vi ikke tror en skid på Gud"... Mener jeg mumlede noget om børnenes fest, kultur og så'n. Nu vender landet sådan at damen på 8 år er startet til Kirkekor, med indlagt Børnegudstjeneste 1 x månedligt med efterfølgende fællesspisning og bøn. Åhh, hvor ser hun vigtig ud. OG, begge de små madammer er startet i den lokale Folkekirkes "Juniorklub" med nadver, fadervor, og "Alle gode gaver". De er glade, det er fint, dem om det. Og så truer jeg med at de skal have blondekjole og kyse på hvis de vil døbes inden de skal konfirmeres 😉

    SvarSlet
  2. Rimelig nuttet billede det der!

    SvarSlet
  3. Ingen af vores børn er døbt, jeg er ikke længere medlem af folkekirken, manden er født katolik i England. Vores børn ved vi ikke tror og de ved, at de må tro alt det de vil. vi siger også som Lotte i kommentaren ovenover, at det er kyse m.m. og koldt vand:) Prinsessepigen er nu 11 år og so far ikke interesseret i det konfirmation. Hun vil hellere sove to timer længere den dag hendes klassekammerater skal til præst, siger hun. Skønt billede forøvrigt:) Min søster spurgte, hvordan vi kunne holde jul når vi ikke tror? Jamen jul er der om Julemanden, ik'?!:)

    SvarSlet