onsdag den 26. august 2015

Den eneste dumme lort her er folkeskolereformen

Jeg skriver halve indlæg inde i hovedet på cyklen hjem:

"Det var jo også svært at starte i børnehave..."

"Nu trækker vi bare vejret dybt, går mindre i panik end vi plejer, og tænker, det bliver mere hvidt på den anden side af efterårsferien..."

"Der er jo også mange skoler i verden, hvor man går i uniform og eventuelt får nogle tæsk, såøh..."

Det ville være så fint at skrive dét der positive, at skrive troen på projekt folkeskole frem på computeren. Men det kan jeg ikke.

For:

I går aftes, da Sønne skulle til at sove, lå han og sagde:
Jeg er en dum, lille lort
Jeg er en dum, lille lort

For:

I morges da han blev afleveret, var hans ansigt - med Mandens beskrivelse - "som et lagen." Helt blegt og tomt. Han har opgivet at stritte imod (for nu) og overgivet sig til de voksnes luner.

Derfor.

(Og ja, vi HAR bedt om et møde med de voksne. Det kan godt være, at det er svært at starte i skole, men det skal simpelthen ikke være SÅ svært.)

15 kommentarer:

  1. Argh, kan I få ham ud! Måske skal han vente et år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Han HAR ventet et år (han er seks et halvt). Han er på alle mulige måder mega skoleklar. Mener både vi og børnehaven. Jeg fantaserer lidt om Steiner, men man bliver vel for hulan nødt til at give lårtet en chance.

      Slet
  2. Åhhh hvor jeg genkender. Når min datter siger ting som "jeg hader klassearrangementer, de er som et langt frikvarter" eller "jeg er bare for anderledes" eller "jeg vil hellere dø end leve dette her liv" kommer al usikkerhed om skolevalg, folkeskole etc. frem igen. Steiner var også i vore tanker. Dog fravalgt pga noget så irriterende som logistik. Det er så svært når alle man møder (voksne, lærere, pædagoger og børn) er utroligt søde og ens unge bare alligevel ikke passer ind!

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske kunne vi bo sammen i Steinerskolens kælder?!

      Slet
    2. Gu ku vi det. Så kunne vi også støtte vores børn når de efter 12 år ikke engang har folkeskolens afgangsprøve.... Det tyggede jeg faktisk også en del på da biltrafik vores valg. Fandt den vildeste "jeg er dom og ka ekke nået" tekst som min datter havde skrevet i dag. Gik lidt i panik til hun helt roligt sagde det "var en sang hun havde skrevet"... 😏

      Slet
  3. Åh Oskar - kloge, sjove, søde Oskar

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis. Det er sgutte til at holde uij.

      Slet
  4. Åh, mit hjerte gør ondt. For høvled da også! Er det en konkret mulighed at flytte ham til noget med noget Steiner (eller bare en anden skole i det hele taget), eller bliver det svært sådan rent logistisk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver svært logistisk, men hvis det (på et tidspunkt, når vi alle sammen har trukket vejret og givet det nogle måneder), bliver ved med at være svært, så må vi få det til at lykkes. Steiner er cirka 12 MEGET trafikproppede kilometer væk, så det ville være træls men ikke umuligt...

      Slet
  5. Jeg kan så meget mærke i maven, hvordan det må være at være Sønne og dig! Men jeg får også lige lyst til at indskyde at der jo også er forskel på folkeskoler. På Maliks skole er der undervisning fra kl 8-14. Læren og klassepædagog er i klassen fra kl 7.45 til at tage imod børnene. 3 ud af 6 lektioner er bevægelse, hvor man selv kan vælge sig på det man gerne vil, fodbold, fangeleg, dans, så er der 2 timer med forskellige temaer i kreative værksteder og 1 time hvor de reelt sidder i klassen. kl 14 slutter skolen og der er ingen lektier før man begynder i 2.klasse. Børn er selvfølgelig forskellige, men det er folkeskoler jo også og vores folker er faktisk helt okay

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige skrevet verdens seriøst længste svar på det her... og så dukkede det aldrig op. Selvom der ikke stod noget, der var værd at censurere. Anyhow, helt-helt kort så var pointen: Det er godt, at Malik er glad + din positive vinkel på Malik-skolen kan man sagtens lave på Sønnes skole. Jeg hører den tit. Jeg kan bare ikke lave den, for a) i udgangspunktet synes jeg, at folkeskolereformen er direkte menneskefjendtlig i sin mængde af voksenstyring, uanset om der er krea og halløj i løbet af dagen og b) Sønne er ikke et barn, der er til den slags. Han vil gerne lære at læse og er godt igang med sit lille, kvikke hoved, men han burde (og her har jeg slettet cirka 10 bandeord) saftsusemig have fri klokken senest 12 - ligesom ungerne havde for få år siden - så han kunne gøre noget af alt dét, der fylder ham op med energi og b) jeg har mødt et utal af (især drenge)mødre tilknyttet andre folkeskoler - også Maliks - der har oplevelser a la vores. Lidt mere grå end sorte, måske, men ikke desto mindre. Det kan godt være, at vores dreng er til den følsomt-stædige side (for nu at side det mildt) og det kan godt være, at skolen kunne gøre det bedre (for nu at sige det mildt). Jeg er bare stadig fuldt overbevist om, at det er reformen, der er grundproblemet.

      Slet
  6. Det her indlæg kom jeg rent faktisk til at græde over.

    Lille mand! Og jer! Av, av, AV!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg græder også. Selvom jeg burde HANDLE.

      Slet
  7. Kan han skifte til Maliks skole - den lyder da meget bedre?

    SvarSlet