tirsdag den 3. juli 2012

Beder. Et ambivalent sted.

Nåmen hvordan går det så med det der Beder?

Det går... godt. Det er jo en drøm, altså.

Jeg drømmer: Børnene løber ind og ud. Lykkelige og lyshårede. Solen skinner hele tiden. Folk smiler. Hestene stikker venligt mulerne ind i vores lille, baghave, hvor roser, hindbær og nelliker vokser side om side. Rare mennesker kommer forbi med kage. Der er gynger og trampoliner og høns, som Livse gerne vil konversere. Og et værksted, som Sønne er flyttet ind i, nærmest. Der er lyst, lyst, lyst og et gæsteværelse med en dør. Og almindelige mennesker har råd til at bo her.

Hej kosmiske sommerhussalighed og flaksende sommerfugle.

Og det er virkelighed. Det hele.

Det ene øjeblik, altså. Det næste skal jeg lige et smut indtil byen og så hjem og så indtil byen, og vupti, en-to-tre, bus udover markerne og knold i nakken og alt for stramme jeans og "sig noget klogt om de her spritnye innovative ting, så du er din timeløn værd, freelancerdame".

Det er den vildeste skizofreni-ambivalens ting at skulle skifte, bum, mellem profesionel-selvstændig-by-identitet og saligheds-solskins-land-mutti-identitet. Mange mennesker gør det, helt sikkert. Jeg har bare ikke fundet knappen endnu. Og indtil jeg finder den, er jeg nok pænt sær at snakke med (jeg snakker om interaktiv storytelling med uskyldige økosamboer og om heste og quinoa-bøffer med folk, der gerne skulle betale mine fakturaer... det går ikke i længden!)

Jeg brokker mig ikke. Jeg drømmer. Stressniveauet falder af at sidde og hverdagsmeditere med udsigt til bølgende kornmarker. Skizofreniniveauet stiger. Det er OK.

7 kommentarer:

  1. Lyder sgu i virkeligheden meget lækkert..!

    SvarSlet
  2. Så er det jo godt at for storby-akademikerne lyder al snak om heste og quinoa-bøffer jo som det forjættede land (vi vil jo alle sammen gerne bo i Beder, det er bare et fåtal af os som tør realisere det!). Og at for Beder-økofolket lyder inaktiv storytelling mega super sejt og horisontudvidende. Jeg kan godt forstå skizofrenien. Men for søren hvor er det en win-win-agtig skizofreni! Og mon ikke det bare er et spørgsmål om at vænne sig til det? Hm. Det skal vi snakke meget mere om. Snart. Over et glas velskænket fransk hyldeblomstfadøl. Ja!

    SvarSlet
  3. Ja, iggå? Du er velkommen til kaffe og hyldeblomstidyl!

    SvarSlet
  4. Og ja, forhåbentlig er det bare et spørgsmål om tilvænning, cykelmor! Lige nu er jeg godt ør... Og du er selvfølgelig også velkommen-velkommen. Vi har et gæsteværelse med crazy udsigt.

    SvarSlet
  5. Jeg synes altså det lyder meget godt sunde mor! Drømmer selv ret meget om en have for tiden. Vi ses snart i Frankrig og måske også i Århus/omegn? Er jo snart på spejderlejr i det jyske så måske bagefter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jah! Bare sig til. Du må også gerne prøve trampolinen...

      Slet
  6. Synes altså også det lyder pænt crazy lækkert. Og tænk bare - når lige ungerne - og I - falder mere til, så har I garanteret al den børnepasning I kan ønske jer, så I lige kan smutte ind og drikke alle de drinks I kan ønske jer. Bare husk at sidste tog går 23.15 fra Århus H ;-)

    SvarSlet