mandag den 5. oktober 2015

Top fem over ting, som det er OK at føle sig fuldstændigt gungrende, larmende afmægtig over

#1 At vi alle sammen gør det til et konkret individuelt problem, når vores børn ikke trives. Så sidder vi der på forældremødet og siger "jamen Conrad er jo lidt følsom, så..., "det er jo bare sådan med Lucas, at han har brug for..." eller "Sønne har ikke overskud til læsning, så..." Dér, på rad og række, det ene lille pip efter det andet, lidt undskyldende, "vi vil ikke være curlingforældre eller have forkerte børn, vel."
Hvorfor råber vi ikke i kor: DET KAN GODT VÆRE, POLITIKERNE HAR INDFØRT EN REFORM, MEN NU TAGER VI ANSVARET, OG I SKAL SAFTSUSGEMIG IKKE TVINGE VORES BØRN TIL AT VÆRE I SKOLE SÅ MANGE TIMER HVER DAG. Hvorfor gør vi ikke det?

#2 At vi lyver for os selv.
Som moren der siger: "Jeg er faktisk glad for reformen; de bevæger sig jo mere! Godt nok er han træt, drengen, men det er helt fint." Og jeg kender den dreng, som han var før, og jeg ser ham nu: pylret, tyndhudet, lidt for tit ulykkelig for min smag.
Som os selv der siger: "Det går bedre og bedre, vi skal bare se på udfordringens størrelse, så er det ikke så mærkeligt, det er hårdt. Han tager jo venner med hjem, ikke, og alt kræver tilvænning." Og jeg kender Sønne, som han var før, og jeg kan se på ham nu, at han ikke er i trivsel og balance, og jeg kan næsten, næsten, næsten ikke holde det ud.

#3 Den her kronik i Politiken. Jeg citerer:"I mine 34 års virke som læge har jeg aldrig tidligere skrevet en lægeerklæring, fordi børn bliver syge af at gå i skole!"

#4 Folkeskolereformen

#5 Stort set alle politikere i Danmark

2 kommentarer:

  1. Har i overvejet at skrive ham op til den privatskole som du har skrevet om tidligere? For selv om den først åbner næste år, og er evt et sats så er folkeskolen der altid. Men hvis privatskolen er en succes bliver den hurtigt optaget. Ved godt et år er lang tid, men hvis man kan se en ende på det, så han ved det kun er til sommer kan han måske bedre holde det ud. Håber sådan for jer at i finder en løsning!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores overvejelser går videre end det - nemlig på simpelthen at være med til at sikre, at privatskolen bliver til noget og være med til at drive den! Men vi har også haft en særligt frygtelig morgen her til morgen.

      Slet